Mer om andning | Samtalsterapi Relationsterpi Andnings sessioner

Mer om andning

De flesta människor tar kroppen för givet tills något händer där kroppen inte fungerar som vanligt. Kroppen är vårt tempel som har olika behov som behöver tillfredsställas för att den skall må bra och fungera. Vad menas då med att kroppen mår bra? Enkelt sagt så är det att lyssna på kroppens signaler då den behöver få sina primära behov tillfredställda på ett enkelt följsamt sätt. Några av kroppens behov är att t.ex vila och sova och då kroppen signalerar detta är det viktigt att kroppen får vad den behöver för att inte komma i obalans. När vi blir stressade hör vi inte kroppens signaler och det är därför många blir sjuka, går in i väggen mm.

Att tänka på hur vi andas är en underskattad företeelse eftersom andningen har enorm betydelse för vårt välmående. Med rätt andning kan du åstadkomma till exempel lägre stressnivåer, bättre sömn, lägre blodtryck, bättre immunförsvar, effektiv smärtlindring, ökad förbränning, minskat sötsug, öka din uthållighet och minska mängden mjölksyra plus göra dig av med stora mängder gifter.

När det gäller känslotillstånd har det sin specifika andningsrytm. Är du arg, andas man med snabba, korta andetag. Är man till exempel ledsen, upprörd eller har ångest andas man i djupa rytmer med ett suckande hm-ljud på utandningen. Är man avslappnad andas man lugnt och långsamt.

Med rätt andning kan vi andas ut 80 procent av kroppens toxiner.

  • Att andas med näsan för då får du upp andningen i bihålorna och immunförsvaret ökar.
  • Andas djupt ner i magen, så att luften kommer ner till nedersta delarna av lungorna så att koldioxiden kommer ordentligt ut ur lungorna.
  • En avslappnad andning är lugn och långsam och rytmisk och regelbunden.
  • Vid stress har vi 15-25 andetag per minut medan vi har 8-12 andetag när vi är avslappnade.
  • En bra måttstock på din andning, är när den nedre delen av bröstkorgen rör sig när du andas och om du andas med den övre delen av bröstkorgen, då vet du att andningen för ytlig och med det en underliggande stress.
  • Försämrad andning ger trötthet, sämre immunförsvar och långsammare förbränning
  • När andningen ä ytlig och snabb andas vi genom munnen och detta ökar den sympatiska aktiviteten och kroppen ställer in sig på kamp/flykt, vilket gör att matsmältningen
  • När du andas djupare genom näsan ger kroppen signaler till det parasympatiska nerverna som är bromspedalen och detta leder till återhämtning och minskad stress.
  • Andas du för snabbt får du brist på koloxid, på grund av att du andas ut mer koldioxid och när du   producerar detta gör att blodkärlen drar ihop sig och mindre syre når celler i organ och muskler, något som i sin tur kan leda till trötthet, övervikt och sockerbehov.
  • Genom att andas rätt kan göra oss av med en mängd onödiga gifter.Varje gång vi andas in ger vi livsenergi till kroppen och varje gång vi andas ut slappnar vi av och andas ut toxiner, det vill säga gifterna.
  • Med hjälp av andningen kan vi andas ut 80 procent av våra toxiner. Stress är en av de största “toxinerna” i vårt samhälle idag och orsak till utmattningsbesvär och psykisk ohälsa.
  • 70 procent av vår lungkapacitet utnyttjas inte de flesta vuxna människor använder endast 30 procent av sin lungkapacitet. Av Annika Lindgren

/yoga-am-strand-asien-510.jpgIntellektuell kunskap
blir som bäst när den
landar i hjärtat
Erbjudande
/erbjudande-1.jpg
Vardags andning
/andas-ratt.jpg

Röster CBR-Andning
/power-andning.jpgLänk FB: